Regulamin nauki zdalnej w Szkole Podstawowej Nr 6
w Miejskim Zespole Szkół Nr 6 w Gorlicach
w klasach 1 -3
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 5 listopada 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 ( DZ.U. poz.1960).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 23 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
- Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych ( Dz.U. z 2020 r. poz. 374 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 ( Dz. U. z 2020 r. poz. 1389).
- art. 68 ust. 1 pkt. Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.910 ze zm.).
I. OGÓLNE ZASADY ORGANIZACJI NAUKI ZDALNEJ
W KLASACH 1-3
- Nauka zdalna jest kontynuacją nauki stacjonarnej i traktowana jest jako realizacja obowiązku szkolnego.
- Nauczyciele podczas organizacji nauki zdalnej uwzględniają możliwości psychofizyczne dzieci i możliwości techniczne wszystkich uczestników tego procesu.
- Zajęcia dydaktyczne w formie zdalnej odbywają się poprzez platformę Classroom oraz dziennik elektroniczny Vulcan zgodnie z tygodniowym podziałem godzin.
- Zajęcia zdalne mają formę lekcje online i przesyłania materiałów.
- Realizacja zajęć odbywa się zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć stacjonarnych dostosowanym do bieżących możliwości organizacyjnych szkoły, możliwości psychofizycznych uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia, a także zasadą przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia.
- Rodzice/ prawni opiekunowie , w miarę możliwości wspierają , ale nie wyręczają dzieci w wykonywaniu zdalnych prac.
- Uczniowie uczestniczą w zajęciach punktualnie: są do nich przygotowani- posiadają przy sobie zeszyty i pomoce dydaktyczne oraz włączone głośniki , mikrofony i kamery ( w miarę dostępności).
II. SZCZEGÓŁOWE ZASADY ORGANIZACJI NAUKI ZDALNEJ
W KLASACH 1-3
- Nauczyciel podczas nauki zdalnej realizuje w dalszym ciągu podstawę programową kształcenia ogólnego. Zmianom ulegają metody i formy jej realizacji.
- Zajęcia edukacji wczesnoszkolnej prowadzone są w bloku 3x30 dziennie lub 2x45 minut w zależności od potrzeb, z uwzględnieniem przerwy między nimi. Zajęcia z języka angielskiego oraz religii odbywają się w czasie 30 minut. Dopuszcza się prowadzenie niektórych zajęć z podziałem na grupy.
- Nauczyciel udostępnia zadania, określa terminy, warunki i formy kontroli oraz oceny.
- Wykonane zadania uczeń przekazuje w uzgodnionej z nauczycielem formie i wskazanym terminie, przy pomocy platformy classroom.
- Nauczyciel dokonuje kontroli realizacji zadania, pracy , projektu, przekazuje informacje zwrotną uczniowi w postaci komentarza lub oceny.
- O osiągnięciach i postępach ucznia w nauce rodzice/opiekunowie prawni są informowani za pomocą dziennika elektronicznego.
- Każda nieobecność ucznia powinna być wyjaśniona przez rodzica/opiekuna prawnego. W razie choroby ucznia rodzic/opiekun prawny zobowiązany jest powiadomić wychowawcę klasy. Wychowawca odnotowuje nieobecność usprawiedliwioną w dzienniku i informuje przez dziennik elektroniczny zespół nauczycieli danej klasy o chorobie ucznia.
III. POMOC TECHNICZNA I SPRZĘTOWA
- W przypadku przejścia na naukę zdalną udziela się pomocy uczniom, którzy mają problemy techniczne, na podstawie wstępnego rozpoznania zasobów sprzętowych dokonanego przez wychowawców klas.
- Szkoła może wypożyczyć uczniowi komputer do pracy w domu. Sprzęt jest wypożyczany na podstawie umowy na okres nauki zdalnej, przy czym pierwszeństwo maja uczniowie ze zdiagnozowanymi wcześniej ograniczeniami domowymi.
IV. ZASADY BEZPIECZNEGO UCZESTNICTWA W ZAJĘCIACH
I ETYKA PRACY ZDALNEJ
- Podczas lekcji on-line jesteśmy aktywni.
- Podczas zajęć on-line powstrzymujemy się od spożywania posiłków.
- Nie używamy telefonów komórkowych w trakcie trwania zajęć on-line w celach innych n iż nauczania zdalne.
- Rozmowy lub lekcji nie nagrywamy bez zgody osób w niej uczestniczących.
- Podczas lekcji on-line telewizory, radia, i inne sprzęty w domu mogące mieć wpływ na poprawną komunikację z nauczycielem powinny być wyciszone.
- Podczas spotkań on-line powinny być wyciszone mikrofony w komputerach z wyjątkiem sytuacji rozmowy z nauczycielem lub zabierania głosu w czasie zajęć.
- Wideo-spotkanie zawsze rozpoczyna nauczyciel, uczniowie do niego dołączają.
- Uczeń nie zamieszcza linków, hasztagów itp. Na grupie zajęciowej bez zgody osoby prowadzącej.
- Tzw. „ przejmowanie pulpitu” może nastąpić tylko za zgodą nauczyciela, do celów związanych z lekcją.
- Stosujemy się do zasad ustalonych w danek klasie/grupie.
- W czasie lekcji on-line uczniowie nie prowadzą czatów między sobą, chyba, że nauczyciel prowadzący zajęcia wyrazi zgodę.
- Nie przekazujemy dostępu do platformy zdalnego nauczania osobom spoza klasy.
V. ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE
- Zajęcia rewalidacji indywidualnej, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne ,zajęcia z zakresu udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywają się poprzez platformę classroom, dziennik elektroniczny.
- Prowadzący zajęcia za pomocą narzędzi platformy classroom będzie organizował pomoc według potrzeb i okoliczności.
- Wychowawcy, we współpracy z pedagogiem szkolnym po rozpoznaniu potrzeb, organizują pomoc uczniom, którzy mogą mieć problemy organizacyjne, emocjonalne lub sprzętowe podczas nauki zdalnej. Wstępnego rozpoznania dokonuje wychowawca klasy.
- Uczeń i rodzic/opiekun prawny, za pośrednictwem wychowawcy lub pedagoga może skorzystać z wszelkich form pomocy, możliwych do realizacji podczas nauki zdalnej.
- Koordynację współpracy nauczycieli z uczniami lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczniów, w tym dzieci objętych kształceniem specjalnym i indywidualnym nauczaniem prowadzi pedagog szkolny.
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Podczas zebrania zespołu nauczycieli uczących w oddziale, który przechodzi na pracę zdalną , dyrektor szkoły , we współpracy z nauczycielami , ustala ewentualne modyfikacje tygodniowego rozkładu zajęć wynikającego z ramowych planów nauczania do zrealizowana w poszczególnych oddziałach, uwzględniając w szczególności:
- równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
- możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
- łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
- Klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się na zasadach opisanych w statucie szkoły.
- O zagrożeniach oceną niedostateczną nauczyciele informują rodziców/opiekunów prawnych terminie wynikającym z zapisów statutu szkoły poprzez dziennik elektroniczny.
- Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.